Äntligen bevisat: Sossarna röstar för mer överstatlighet i EU

Nu är det äntligen bevisat. Det som vi i moderaterna alltid har vetat.

Sossarna, miljöpartiet och vänsterpartiet röstar i större utsträckning i Europaparlamentet för mer överstatlighet. Moderaterna är nästan de enda i Europaparlamentet som röstar för mer marknadsekonomi och mindre EU-makt. Detta skriver den tidigare folkpartisten Johan Ingerö i politikerbloggen.se: http://www.politikerbloggen.se/2009/05/20/20086/

Johan Ingerö har studerat en tjeckisk forskningssajt som rankar samtliga EU-parlamentariker: http://kohovolit.eu/drupal/en/eu/parl/factor-analysis?ms=se

- Sossarna har många EU-kritiker i sitt parti, bland annat Marita Ulvskog som aktivt var en frontfigur för sossarna när Sverige skulle folkomrösta om EU-medlemskap.
- Vänsterpartiet vill gå ur EU och använder slogan som "Din EU-kritiska röst i EU"
- Miljöpartiet har precis bestämt sig att de vill vara med i EU, men har fortfarande många interna splittringar.

När dessa partier väl har fått makt att sitta i EU så vill de bara att EU ska lägga i sig i allt. Till exempel ville vänsterpartiets EU-parlamentariker och nu toppnamn på vänsterns lista Eva Britt Svensson att EU skulle förbjuda frivillig kejsarsnitt. Kvinnor är helt enkelt för lata för att föda på naturlig väg, ansåg hon. Eva Britt Svensson sitter i Kvinnoutskottet i Europaparlamentet och tog fram denna beredning 2005. Som tur var fick hon inte majoritet för att förbjuda kejsarsnitt. Det är mycket motsägelsefullt att hon säger att EU har för mycket makt, samtidigt som hon själv arbetar för att EU ska ha mer makt över individen. För mig ligger den frågan hos varje individ att själv bestämma över om man ska föda på naturlig väg eller genom kejsarsnitt. Sådant ska inte EU bestämma över.


Kommentarer
Postat av: Behar Tahiri

Hejsan Arba!



Ville bara önska dig lycka till inför valet!

Roligt att läsa att du följer Albanien och deras politik.



Skulle bara vilja fråga dig, hur du stället dig till demokratin i EU? Jag anser att EU är långt ifrån den demokratiska union som vi strävar efter. Är detta någon fråga som du lägger någon vidare tyngd på ifall du kommer med till EU-parlamentet?



Të deshiroj shumë fat!

Önskar dig lycka till!



Hälsningar

Behar Tahiri



2009-05-23 @ 15:21:21
Postat av: Daniel Snällman

Det här var ett riktigt bra inlägg!

Bra jobbat tjejen, snyggt research.



Delar din åsikt. Självklart ska sådana beslut ligga hos individen och inte hos EU.



Kanske slänger in ett inlägg och länkar till detta senare under dagen.



Min röst är din. Du har mitt kryss.



Daniel Snällman

Moderaterna, Gärdet.

2009-05-25 @ 09:55:33
URL: http://snallman.blogspot.com
Postat av: Arba

Hej Behar,



Tack så mkt. Självklart så ligger Albanien och Balkan mig varmt om hjärtat.



Jag har studerat mkt just demokratiaspekten i EU när jag läste Europapolitik på Statsvetenskapen, och det är mkt intressant.

EU går inte att jämföra med en nationalstats struktur. Jag tycker det är viktigt att EU inte blir som en nationalstat, utan att unionen ska arbeta för ett samarbete mellan länder kring stora gränsöverskridande frågor som vi inte kan lösa själva inom ett land. T.ex. klimat/miljö, underlätta för handel och fri rörlighet mellan länder, gränsöverskrivande brottslighet m.fl. Samtidigt ska inte EU syssla med frågor som ett land bäst kan lösa själv. T.ex. reglera arbetstider på EU-nivå, gurkors utseende, abort m.fl.



EU har fortfarande lång väg att gå, och det är det som gör Europapolitik kul att engagera sig i. Jag tycker Europaparlamentet bör ha mer makt, och vara en bättre jämvikt till ministerrådet. Samtidigt tycker jag att EU-kommissionen har för mycket makt. Jag tror dock att vi går mot en utveckling där Europaparlamentet får alltmer makt. Speciellt nu när Lissabonfördraget går igenom. För att EU som projekt ska kunna fungera är det viktigt med folkets inflytande och förankring. Generellt vill inte medborgarna att EU ska besluta om för mkt, och det är viktigt att politiker i Bryssel lyssnar på det.



Min och moderaternas grundregel är just att EU ska hålla med de frågor som vi måste samarbeta med andra länder med. Resten av politiken bör varje land ansvara för eller individen själv. Att arbeta för att EU inte ska bli mer byråkratisk och att fler frågor inte flyttas upp till EU-nivå är en självklarthet för mig som moderat.



Jag hoppas att det var svar på din fråga?



Faleminderit shume. shpresoj qe do votosh ne zgjedjet? :)



/ Arba

2009-05-25 @ 14:50:11
URL: http://arba.blogg.se/
Postat av: Arba

Hej Daniel,



Tack så mkt för ditt stöd! :) Jag blir oerhört glad! Du får gärna meddela mig om när du har länkat.



/ Arba

2009-05-25 @ 14:52:29
URL: http://arba.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej igen Arba!



Roligt att du tycker på det viset. Nu när Albanien har utvecklats på ett positivt sätt (en del av Nato och snart en del av EU) kan man inte vara lyckligare, för det känns som om Albanien är på rätt väg efter alla omständigheter.



Jag kan inte annat än hålla med dig om att vi behöver ett EU (och andra internationella organisationer), för som du skrev kan inte nationalstater enskilt lösa de globaliserade problemen som vi har. Jag har själv studerat statsvetenskap samt internationella relationer och håller med dig totalt i den frågan men jag anser att demokratin är något som vi skall värna om oerhört mycket, vilket vi inte riktigt gör i dagens EU .



Jag anser att vi behöver ett EU som är mer demokratiskt, ett EU där det folkvalda organet har mycket mer makt. Titta bara på representationen i EU, där nästan 500 miljoner ”delar” på 785 ledamöter, medan vi i Sverige ”delar” på 349 ledamöter. Inte nog med att representationen är oerhörd lägre i EU-parlamentet, dessutom så har detta organ väldigt lite makt (jämfört med nationalstatens parlament)



Hoppas på en demokratisk utveckling i EU!



Po, do votoj, por per kan ende nuk e di, ndoshta ndoshta per Arben (hehehe).

Kalofsh mir dhe te deshiroj suksese te m’dha!

// Behar Tahiri

2009-05-25 @ 18:11:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0